Acta Oeconomica Pragensia 2012, 20(5):48-56 | DOI: 10.18267/j.aop.380

Innovation Management in Logistics as an Important Determinant of a Company's Competitiveness

Mária Dzurová, Andrej Miklošík
Ekonomická univerzita v Bratislave, Obchodná fakulta (dzurova@euba.sk, miklosik@euba.sk).

Innovation management in logistics as a systematic controlled process for continuous increase in the quality of individual parts and global logistics involves tools for gaining and retaining a unique competitive advantage. The business environment achieves innovation by concentrating on planning strategies, marketing, production and quality of the environment, logistics, company management and human resources. The main objective of the article is to offer a theoretical view combined with practical aspects of management of innovation processes as the crucial determinant for gaining competitive advantages for the company, region, state and the European Union as well. The authors outline the importance of innovation of logistics activities in a company, especially in connection with the economic crisis. They identify the current trends in corporate logistics. Implementing innovation management in logistics leads to increased quality of a company's logistics operations with a secondary impact on the performance of the respective sector and national economy.

Keywords: innovation management, logistics innovation, competitive advantage, process management, process optimization
JEL classification: M31

Published: August 1, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dzurová, M., & Miklošík, A. (2012). Innovation Management in Logistics as an Important Determinant of a Company's Competitiveness. Acta Oeconomica Pragensia20(5), 48-56. doi: 10.18267/j.aop.380
Download citation

References

  1. BREZOVSKÝ, J. Log-in. Boj proti kríze. Systémy logistiky. 2009, roč. 4, č. 18, s. 14-15. MK 3571/2006.
  2. BREZOVSKÝ, J. RFID Realizmus: Na masové využitie si ešte počkáme. Systémy logistiky. 2008, roč. 3, č. 14, s. 6-7.
  3. CIMLER, P; ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. 2007. Retail management. Praha : Management Press, 2007. 307 s. ISBN 978-80-7261-167-6.
  4. COLLISON, CH.; PARCEL, G. 2005. Knowledge management. Brno : Computer Press, 2005. 236 s. ISBN 80-251-0760-4.
  5. ČIMO, J.; MARIAŠ, M. 2006. Inovačný manažment. Bratislava : GeoPARNAS, 2006. ISBN 80-9695557-8.
  6. ČIMO, J.; MARIAŠ, M. 2005. Riadenie marketingových aktivít. Bratislava : GeoPARNAS, 2005. ISBN 80-969420-3-4.
  7. DRAHOTSKÝ, I.,; ŘEZNÍČEK, B. 2003. Logistika. Procesy a jejich řízení. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-521-0.
  8. DRUCKER, P F. 2007. The practice of management. Revised ed. Oxford : Elsevier Butterworth-Heine-mann, 2007. 355 s. The classic Drucker collection. ISBN 978-0-7506-8504-7.
  9. DZUROVA, M. a kol. 2009. Inovácie marketingových a obchodných činností (2). Bratislava : Ekonom, 2009. 82 s. ISBN 978-80-225-2771-2.
  10. EFOCUS. 1/2008 z 12. 1. 2008 - 2009 Digit. Aktualizované mesačne. ISSN 1337-9801. Go to original source...
  11. HORVÁTHOVÁ, P 2011. Talent management. Praha : Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-665-3.
  12. KNOŠKOVÁ, '. 2009. Inovácie výrobkov v IT priemysle. Trendy a aktuálne výzvy teórie a praxe v obchode, marketingu a medzinárodných podnikate'ských aktivitách v podmienkach globálnej konkurencie: zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Bratislava : Ekonóm, 2009. ISBN 978-80-225-2794-1.
  13. KOŠTURIAK, J. 2006. Strategické inovácie. eFocus. 2006, 6. roč., č. 1, s. 43-45. ISSN 1336-1805.
  14. KOTLER, P; CASLIONE, J. A. 2009. Chaotika. Řízení a marketing firmy v éře turbulencí. Brno : Computer Press, 2009. 214 s. ISBN 078-80-251-2599-1.
  15. KOTLER, P; KELLER, K. L. 2007. Marketing manažment. 12. vyd. Praha : Grada Publishing, 2007. 788 s. ISBN 978-80-247-1359-5.
  16. KOTLER, P; WONG, V.; SAUNDERS, J.; ARMSTRONG, G. 2007. Moderní marketing. 4 európske vyd. Praha : Grada, 2007. 1041 s. ISBN 978-80-247-1545-2.
  17. MELLO, J. E.; STANK, T. P; ESPER, T. L. 2008. A Model of Logistics Outsourcing Strategy. Transportation Journal. 2008, č. 47-4, s. 5-25. Go to original source...
  18. MIKLOŠIK, A. 2010. Faktory úrovne procesov a procesná optimalizácia. Aktuálne výzvy teórie a praxe pre obchod, marketing, služby, cestovný ruch a medzinárodné podnikanie. Bratislava : Ekonóm, 2010, s. 443-447.
  19. MIKLOŠIK, A. 2011. Informačné systémy marketingu. Bratislava : Ekonóm, 2011. 282 s. ISBN 978-80225-3276-1.
  20. MIKUŠOVÁ, M. 2010. The Organizational Crisis Caused by Man. International Conference on Business, Economics and Management (ICBEM 2011). 2011, vol. 7, issue 78, s. 433-438. eISSN 2010-3778, pISSN 2010-376X.
  21. MITTELMANN, Z. 2009. Logistické centrá ako podpora regiónu. Eurobiznis. 2009, roč. 9, č. 3, s. 20-22. ISSN 1336-393X. Go to original source...
  22. NEUMANN, G. 2006. Do inteligent objects automatically lead to inteligent logistics processes? ICTE in Regional Development: 2006Annual Proceedings. 2006, s. 51-60. ISBN 9984-633-03-9.
  23. PERNICA, P 2006. Logistika pro 21. století. Praha : Radix, 2005. ISBN 80-86031-59-4. Go to original source...
  24. PITRA, Z. 2006. Management inovačních aktivit. Praha : Professional Publishing, 2006. ISBN 80-86946-10-X.
  25. SKALKA, P 2009. Informácie treba vedieť využit'. Systémy logistiky. 2009, roč. 4, č. 16, s. 18-19.
  26. STRIŠŠ, J. a kol. 2008. Aktuálne marketingové trendy v teórii a praxi. Žilina : Edis, 2008. 251 s. ISBN 978-80-8070-964-8.
  27. TOMEK, G.; VAVROVÁ, V. 2008. Marketing od myšlenky krealizaci. 2. vyd. Praha : Professional Publishing, 2008. 308 s. ISBN 978-80-86946-80-1.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.