Acta Oeconomica Pragensia 2013, 21(4):86-93 | DOI: 10.18267/j.aop.412

Economics Students' Language - Czenglish?

Marie Auerspergová
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta mezinárodních vztahů (auersper@vse.cz).

The article deals with typical mistakes made by students of the University of Economics, Prague, in their papers under the influence of English. Interferential mistakes adopted from English into Czech are a serious linguistic phenomenon and the literature focusing on the influence of English on Czech is quite large, but more attention is paid to lexicological and morphological problems than to syntactical ones. Knowing that borrowings from other languages are natural but adopting sentence structures is not, the author concentrates not only on lexicology (usage of foreign words in students' texts) and morphology but also on sentence structure, especially on word order, passive voice, verbal and nonverbal structures (infinitives, participles, gerunds), and prepositional structures. Frequent interlinguistic mistakes caused by mechanical adoption of English have been sorted out into several groups according to their syntactical features, analysed and described in detail. The output is a complex of advice what to accept in students' Czech and what not. The author encourages teachers to ask students to rewrite their papers if they are unsatisfactory from the linguistic point of view.

Keywords: influence, lexicology, sentence structure, linguistics

Published: August 1, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Auerspergová, M. (2013). Economics Students' Language - Czenglish? Acta Oeconomica Pragensia21(4), 86-93. doi: 10.18267/j.aop.412
Download citation

References

  1. DANEŠ, F. Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha : Academia, 1997.
  2. HAVRÁNEK, B.; JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha : SPN, 1960.
  3. KOLEKTIV AUTORŮ ÚČJ FF MU. Příruční mluvnice češtiny. Brno : Nakladatelství Lidové noviny, 1995.
  4. MATHESIUS, V. Nebojte se angličtiny. Praha : H+H, 2001.
  5. SPARLING, D. English or Czenglish. Praha : SPN, 1989.
  6. BALKO, M. New Era of Fashion Marketing. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  7. BERVID, Z. Odhalená tvář. Překlad Sidneyho Sheldona. Frýdek-Místek : Alpress, 1999.
  8. BIJEDIČOVÁ, A. Mars, Venuše a Gray: Genderová komunikace. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  9. BOHÁČOVÁ, M. Making Presentations. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  10. BOK, J. Viral Marketing Techniques within Online Social Network. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  11. CIHLÁŘOVÁ, L. Nonverbální řeč v mezikulturní komunikaci. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  12. CÍSAŘOVÁ, S. Measurable Impact Agency Leaders on Why PR Matters. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  13. ČERMÁK, M. Facilitating Face-to-Face Communication in High-Tech Teams. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  14. ČERMÁK, M. Čínské kulturní charakteristiky běžně uznávané při vyjednávání. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  15. DOLEŽALOVÁ, E. Nástroje guerilla marketingové komunikace a etické problémy v guerilla reklamní strategii. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  16. DOLEŽALOVÁ, H. Skutečně vyjadřujete to, co jste měli na mysli? [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  17. DOUŠOVÁ, A. Vedení porad, jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  18. DRGOVÁ, A. Smooth Talk, Smart Attire, Efficient Practice and Tinge of Humour. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  19. GABRIELOVÁ, A. Práce s médii. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  20. HÁLA, D. New Media, New Tools, New Audiences. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  21. HANIBALOVÁ, Z. Social Marketing. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  22. HANZAL, T. Logic and Conversation. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  23. HAPÁKOVÁ, M. Asertivita, právo být sám sebou. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  24. HELLEBRANDOVÁ, K. Extrémní vyjednávání.[Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  25. HLAVIN, J. Formal and Informal Communication Channels in Creating Corporate Brand Image and Preference. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  26. KOUSALOVÁ, K. What Advertising Agency Personnel Need to Know about Public Relations. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  27. KROUPOVÁ, A. Některé aspekty body image. [Diplomová práce]. Praha : FF UK, 2002.
  28. MAYER, A. Public Relations Role in Brand Messaging. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  29. MINAŘIK, L. Řízení současné školy. Překlad Anne Gold. Praha : Fakta, 1998.
  30. NOVÁK, O. The New Ways to Greater Power. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  31. POLÁKOVÁ, B. Úloha životního minima v sociální politice. [Seminární práce]. HP 461 LS 2000/2001.
  32. STRAKA, M. Z čeho pramení rozdílné chápání informací u mužů a žen a jaké ponaučení si z toho mají vzít inzerenti? [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  33. ŠAMAN, M. Recenze podkladové studie Guerilla Marketing. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  34. VEDRALOVÁ, Z. Lombardův efekt: Reflex pro lepší komunikaci s okolím při působení komunikačních šumů. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  35. VELNER, O. Intrapersonal and Interpersonal Communication. [Seminární práce]. 3 PS 391 LS 2011/2012.
  36. ZVELEBILOVÁ, K. Pět trendů v politické rétorice posledních 200 let. [Seminární práce]. 3 PS 391 2011/2012.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.