Acta Oeconomica Pragensia 2012, 20(2):49-69 | DOI: 10.18267/j.aop.363

Competence of Graduates of University of Economics, Prague. Analysis of Achieved and Required Levels

Renáta Kunstová, Hana Řezanková
Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta informatiky a statistiky (renata.kunstova@vse.cz, hana.rezankova@vse.cz).

The paper focuses on competitiveness of the Prague University of Economics' graduates from the point of view of competence levels. The aim was to compare the achieved and required levels of competences evaluated by graduates. We analyzed the data collected within the international projects REFLEX 2006 and REFLEX 2010. We only analyzed responses of graduates from master degree studies at the University of Economics, Prague. We compared the achieved and required levels of competences within each period, then we compared the competence levels between the two periods, and finally we compared our results with the results of other surveys. The obtained knowledge indicates positive development in the area of competence levels acquired by the graduates. In addition to standard statistical coefficients of association, agreement and similarity, a new competence coefficient was proposed for the comparison of achieved and required levels of competences.

Keywords: competitiveness of graduates, competence levels, ordinal variables, association measures, coefficient of agreement, similarity measures
JEL classification: C49, J24

Published: April 1, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kunstová, R., & Řezanková, H. (2012). Competence of Graduates of University of Economics, Prague. Analysis of Achieved and Required Levels. Acta Oeconomica Pragensia20(2), 49-69. doi: 10.18267/j.aop.363
Download citation

References

  1. ČSÚ. Historie a vývoj vysokého školství [online]. Praha : ČSÚ, 2010. [cit. 2011-05-18] www.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsVp/3314-10.
  2. KALOUSKOVÁ, P Potřeby zaměstnavatelů a připravenosti absolventů škol - šetření v terciární sféře [online]. Praha : NÚOV, 2006. [cit. 2011-05-19]. www.nuov.cz/potreby-zamestnavatelu-a-pripra-venost-absolventu-skol.
  3. KALOUSKOVÁ, P; VOJTĚCH, J. 2008. Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol - souhrnný pohled [online]. Praha : NÚOV, 2008. [cit. 2011-05-19]. http://www.nuov.cz/potreby-za-mestnavatelu-a-pripravenost-absolventu-skol-2.
  4. KOUCKÝ, J.; LEPIČ, M. Vývoj kvalifikačních požadavků na pracovním trhu v ČR a v zahraničí [online]. Praha : NÚOV, 2008. [cit. 2011-05-18]. www.nuov.cz/vyvoj-kvalifikacnich-pozadavku-na-pracov-nim-trhu-v-cr-a-v.
  5. KOUCKÝ, J.; ZELENKA, M. Postavení vysokoškoláků a uplatnění absolventů vysokých škol na pracovním trhu 2010 [online]. Praha : SVP Univerzita Karlova, 2010. [cit. 2011-05-19]. http://www.strediskovzdelavacipolitiky.info.
  6. OECD. Education at a Glance 2010: OECD Indicators [online]. Paris : OECD, 2010. E-book. ISBN 9789264075665. [cit. 2011-05-20]. www.oecd.org/edu/eag. Go to original source...
  7. PECÁKOVÁ, I. Statistika v terénních průzkumech. 2. dopl. vyd. Praha : Professional Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-039-3.
  8. REFLEX 2006. Flexibilita odborníků ve společnosti znalostí: Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě [online]. Praha : SVP Univerzita Karlova, 2006. [cit. 2011-05-10]. www.strediskovzdela-vacipolitiky.info/default.asp?page=reflex.
  9. REFLEX 2010. Zaměstnatelnost a uplatnění absolventů vysokých škol na pracovním trhu. [online]. Praha : SVP Univerzita Karlova, 2010. [cit. 2011-05-10]. www.strediskovzdelavacipolitiky.info/default. asp?page=svp&KID=85.
  10. RYŠKA, R.; ZELENKA, M. 2011a. REFLEX 2010: Zpráva první. Absolventi hodnotí vzdělávání na vysoké škole, způsoby výuky, kvalitu učitelů. Praha : SVP Univerzita Karlova, 2011. [cit. 2011-11-11]. http://www.strediskovzdelavacipolitiky.info/default.asp?page=svp&KID=85
  11. RYŠKA, R.; ZELENKA, M. 2011b. REFLEX 2010: Zpráva druhá. Přechod ze vzdělávání na trh práce a první práce. Praha : SVP Univerzita Karlova, 2010. [cit. 2011-11-11]. www.strediskovzdelavaci-politiky.info/default.asp?page=svp&KID=85.
  12. ŘEZANKOVÁ, H.; HÚSEK, D.; SNÁŠEL, V. Shluková analýza dat. 2. rozšíř. vyd. Praha : Professional Publishing, 2009. ISBN 978-80-86946-81-8.
  13. ŘEZANKOVÁ, H. 2011. Analýza dat z dotazníkových šetření. 3. dopl. vyd. Praha : Professional Publishing, 2011. ISBN 978-80-7431-062-1.
  14. SVP 2007. Závěrečná zpráva z dotazníkového šetření projektu REFLEX v České republice [online]. Praha : SVP Univerzita Karlova, 2007. [cit. 2011-05-19]. www.strediskovzdelavacipolitiky.info/default. asp?page=svp&KID=29.
  15. ÚIV. Indikátory OECD - Metodická příručka: Výkonové indikátory ve vzdělávání. [online]. Praha : ÚIV, 2008. [cit. 2011-05-18]. www.uiv.cz/clanek/613/1468.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.