Acta Oeconomica Pragensia 2005, 13(2):158-182 | DOI: 10.18267/j.aop.193

Theoretical premises for the conception of enterprise competitiveness

Veronika Zemanová
Ing. Veronika Zemanová je externí doktorandkou Katedry mezinárodního obchodu VŠE v Praze.

The aim of this contribution is to present a brief summary of basic theoretical premises for the conception of the enterprise competitiveness and its marketing environment analysis. So the attention is given to the definition of competitiveness, Porter's conception of competitive ability and competitive strategy and also to his comparison with present-day approaches. Within the framework of the marketing environment analysis of the enterprise I separately deal with the microenvironment and macroenvironment of the enterprise. In the first case I briefly speak about the structural industry analysis, structural analysis inside the industry and portfolio analysis methods. In the other case the attention is given to Political, Economic, Social and Technological Environment (PEST) Analysis, to main areas of elements interaction in macroenvironment and to the survey of these elements according to Kotler. So the perspective is not concentrated on firms only, but also in relation to the environment which they are in.

Keywords: competitiveness, enterprise competitiveness, marketing environment analysis
JEL classification: F23

Published: June 1, 2005  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zemanová, V. (2005). Theoretical premises for the conception of enterprise competitiveness. Acta Oeconomica Pragensia13(2), 158-182. doi: 10.18267/j.aop.193
Download citation

References

  1. ČAPEK, A. - HÁJEK, M. - MERTLÍK, P: Konkurenceschopnost české ekonomiky. Acta Oeconomica Pragensia: Postavení České republiky a vývoj její konkurenční schopnosti na cestě do EU, vědecký sborník VŠE, ročník 7., č. 1, 1999, str.7-36.
  2. ČICHOVSKÝ, L.: Marketing konkurenčních výhod. Moderní řízení, 9/1999, str. III-VI.
  3. HRŮZOVÁ, H.: Superprodukt - konkurenční výhoda zítřka. Moderní řízení 8/1999, str. 13.
  4. JIRÁSEK, J. A.: Konkurenčnost. Praha, Professional Publishing, nedatováno.
  5. JIRÁSEK, J. A.: Strategie - Umění podnikatelských vítězství. 2. vydání, Praha, Professional Publishing, 2003.
  6. JUNEK, A.: Firmám se vyplácí netříštit síly do více oborů. Hospodářské noviny, 26. 8. 2004, str. 14.
  7. KOTLER, P: Marketing Management. 7. vydání, Praha, Victoria Publishing, a. s., 1992. 79 Kotler, P.: Marketing Management. 10. rozšířené vydání, Praha, Grada Publishing, spol. s r. o., 2001, str. 150.
  8. KOTLER, P.: MarketingpodleKotlera (Jak vytvářet a ovládnout novétrhy). Praha, Management Press, 2000.
  9. KOTLER, P.: Marketing Management. 10. rozšířené vydání, Praha, Grada Publishing, spol. s r. o., 2001.
  10. LOŠŤÁKOVÁ, Š.: Mezinárodní konkurenceschopnost vybraného výrobního oboru CR (Nitrocelulóza, Aliachem a. s., o. z. Synthesia, Pardubice - Semtín). Diplomová práce, VŠE FMV, 2003.
  11. MACHKOVÁ, H. - SATO, A. - ZAMYKALOVÁ, M. a kol.: Mezinárodní obchod a marketing (Praktická výkladová encyklopedie). Praha, Grada Publishing, 2002.
  12. MATĚJKA, M.: Jak zajistit konkurenceschopnost v globální ekonomice. Moderní řízení 10/ 2000, str. 4-7.
  13. MATĚJKA, M.: Jádro konkurenceschopnosti (Klíčovou úlohu mají nové znalosti a přístupy lidí ke změnám). Moderní řízení 8/2000, str. 4-5.
  14. MATĚJKA M.: Varovné a Varující. Ekonom, 10/1995, str. 21. Go to original source...
  15. PORTER, M. E. : The Competitive advantage of Nations. New York, Free Press, 1990. Go to original source...
  16. PORTER, M. E.: Konkurenční strategie. Praha, Victoria Publishing, a. s., nedatováno.
  17. PORTER, M. E.: Konkurenční výhoda. Praha, Victoria Publishing, a. s., nedatováno.
  18. SOUČEK, Z.: Žádný podnik nemůže být špičkou ve všem. Hospodářské noviny, 26. 8. 2004, str. 14.
  19. The World Competitiveness Yearbook, IMD, 2001.
  20. TREACY, M. - WIERSEMA, F.: The Disciplines of Marketing Leaders. Reading, Addison-Wesley, 1994.
  21. ZELENÝ, M.: Hyperkonkurence v globální sféře. Moderní řízení 9/1998, str. II-III.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.