Acta Oeconomica Pragensia 2005, 13(2):49-70 | DOI: 10.18267/j.aop.177
Actual trends in International marketing (selected problems)
- Prof. Ing. Hana Machková, CSc., Katedra mezinárodního obchodu Vysoké školy ekonomické v Praze.
Changes in international business environment in the beginning of 90ties had influenced marketing strategies of many companies. The main objective of the article is to analyze actual trends and their influence on international business activities. The analysis of the main types of international business strategies is made in the introductory part. The process of the segmentation, targeting and positioning is following. International brand management, the third part of the article, focus on explanation of functions of brands, brand equity and steps in decision making process. The article is concluded by the problematic of E-Business and information sources for Czech export companies.
Keywords: International business environment, International marketing, International brand management, E-business
JEL classification: M30, M31
Published: June 1, 2005 Show citation
References
- ARMSTRONG, G. - KOTLER, P.: Marketing, An Introduction. 6th ed., Pearson Education. Ltd. 2000. ISBN 0-13-035133-4
- BOYER, A. - HRONOVÁ, S. - MACHKOVÁ, H.: Stručný výkladový slovník managementu. Praha, HZ, 1995. ISBN 80-901-18-5-1
- CATEORA, Ph. R. - GRAHAM, J. L.: International Marketing. 11th Edition. The McGraw-Hill Companies, 2002. ISBN 0-07-112312-1
- COLLA, E.: La grande distribution européenne. Librarie Vuibert, 2001. ISBN 2 7117 7871 1
- DE MARICOURT, R : Marketing Européen. Paris, Publi Union Editions, 1997. ISBN 2-85790-107-0
- ELLSWORTH, J. H. - ELLSWORTH, M. V: Marketing on the Internet: Multimedia Strategie for the World Wide Web. New York, John Wiley&Sons, 1996.
- FILSER, M. - DES GARETS, V. - PACHE, G.: La distribution: organisation et stratégie. Edition EMS 2001. ISBN 2-912647-81-9
- HANNA, N. - DODGE, H. R.: Pricing. Praha, Management Press, 1997. ISBN 80-85943-34-4
- HELFER, J. P. - ORSONI, J.: Marketing. Librarie Vuibert, 2001. ISBN 2 7117 7585 2
- HOLLENSEN, S.: Global Marketing, A market-responsive approach. Pearson Education Limited, 2001. ISBN 0-273-64644-3
- JAKL, L. a kol.: Ochranné známky a označení původu. Praha, Úřad průmyslového vlastnictví, 1997.
- KEEGAN, W. J. - SCHLEGEMILCH, B.: Global Marketing Management. A European Perspective. Pearson Education Limited, 2001. ISBN 0-138-41826-8
- KEEGAN, W. J. - DE LEERSNYDER, J. M.: Marketing sans frontières. Paris, InterEditions, 1994. ISBN 2 7296 0411 1
- Kolektiv autorů: Řeč retailu, 1000 základních pojmů retailu. ATOZ Publishing, 2001.
- KLVAČOVÁ, E.: Vstup České republiky do EU: Oslabení nebo posílení role státu? Professional publishing, 2003. ISBN-80-86419-55-X
- KOTLER, P. - DUBOIS, B.: Marketing management. Paris, 10 e édition, Publi-Union Editions, 2000. ISBN 2-85790-123-2
- KOUDELKA, J.: Spotřební chování a marketing. Praha Grada Publishing, 1997. ISBN 80-7169-372-3
- LAMBIN, J. J.: Le Marketing Stratégique. 3e édition, Paris, Ediscience international, 1996. ISBN 2-84074-103-2
- MACHKOVÁ, H. a kol.: Mezinárodní marketing. Praha, VŠE Oeconomia, 2003. ISBN 80-245-0496-0
- MACHKOVÁ, H. - ČERNOHLÁVKOVÁ, E. - SATO, A.. a kol: Mezinárodní obchodní operace. Třetí přepracované vydání, Grada publishing, a. s. 2GG3. ISBN 8G-247-G686-5
- MACHKOVÁ, H. - SATO, A. - ZAMYKALOVÁ, M.: Mezinárodní obchod a marketing. Praktická výkladová encyklopedie. GradaPublishing s. r. o., 2GG2. ISBN 8G-247-G364-5
- MALÝ, J. a kol.: Patenty, licence, konzultantské a inženýrské služby. VŠE Praha, 1992.
- MALÝ, J: Obchod nehmotnými statky. Patenty, vynálezy, know-how, ochranné známky. C. H. Beck, 2GG2. ISBN 8G-7179-32G-5
- MOURRIER, P. - BURGAUD, D.: Euromarketing. Les éditions d'organisation, 1989. ISBN 2-7G81-11G1-9
- NAGYOVÁ, J.: Marketingová komunikace není pouze reklama. Praha, Nakladatelství VOX, 1999. ISBN 8G-86324-GG-1
- NIELSEN, T.: Kde rychle sehnat peníze, když přituhuje. Právo, příloha Firma, 6. 9. 2GG4.
- NOVÝ, I. a kol.: Interkulturálnímanagement. Grada Publishing, 1996. ISBN 8G-7169-26G-3
- PEPPERS, D. - ROGERS, M.: The One-to-One Enterprise, referát, The 9th International Marketing Conference, MCE, Brusel, 29.-3G. 11. 1999.
- PRAŽSKÁ, L. - JINDRA, J. a kol: Obchodní podnikání. Praha, Management Press, 2GG2. ISBN 8G-7261-G59-7
- PŘIBOVÁ, M. - MYNÁŘOVÁ, L. - HINDLS, R. - HRONOVÁ, S.: Strategické řízení značky. Ekopress s. r. o., 2GGG. ISBN 8G-86119-27-G
- SATO, A.: Mezinárodní obchodní operace II (praktická příručka). Praha, HZ editio, 1999. ISBN 8G-86GG9-27-G
- SVĚTLÍK, J: Marketing pro evropský trh. Grada Publishing, a. s., 2003. ISBN 80-247-0422-6
- ŠRONĚK, I.: Kultura v mezinárodním podnikání. Grada Publishing, 2GGG. ISBN 8G-247-GG12-3
- TOMEK, G. - VÁVROVÁ, V: Výrobek a jeho úspěch na trhu. Grada Publishing, 2GG1. ISBN 8G-247-GG53-G
- USUNIER, J. C.: Commerce entre cultures: Une approche culturelle du marketing international. Paris, Presses Universitaires de France, 1992. ISBN 2-13-G44187-4
- WAWROSZ, P. - SLOVÁČKOVÁ, P.: Průvodce podnikatele právem Evropského společenství. 2GG2. ISBN 8G-238-87GG-9
- ZBOŘIL, K.: Marketingový výzkum - metodologie, aplikace. VŠE Praha, 1998. ISBN 8G-7G79-394-5
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.